Saturday, June 23, 2007

HOE ZOU IK, ALS NIEMAND MIJ WEGWIJS MASKY?

DUTCH

ACTS 8:26-40

26. Een engel van de Heer zei tegen Filippus: "Maak u gereed en sla tegen de middag de weg in die afdaalt van Jeruzalem naa Gaza." Dat is de woestijnroute.
27. Hij maakte zich klaar en ging op weg. Op een gegeven ogenblik kwam er een Ethiopiëraan. De man was eunuch, een hoge ambtenaar in dienst van de Kandake, de koningin van Ethiopië, en belast met haar financiën Hij was naar Jeruzalem geweest om God te aanbidden en was nu op de terugweg.
28. Op zijn reiswagen las hij hardop uit de profeet Jesaja.
29. "Ga naasr die wagen lopen," zei de Geest tegen Filippus.
30. Hij haalde de wagen vlug in en hoorde de Ethiopiër uit de profeet Jesaja lezen. "Begript u wat u daar leest?" vroeg Filippus hem.
31. "Hoe zou ik," antwoordde hji, "als niemand mij wegwijs maakt?" Hij verzocht Filippus in te stappen en naast hem te komen zitten.
32. Het schriftgedeele dat hij las, luidde: "Als een schaap werd hij naar de slachibank gebracht. Geen mond deed hij open, juist zoals een lam dat geen geluid geeft onder het scheren.
33. Hij werd vernederd en hem werd geen recht gedaan. Wie kan van zijn nageslacht verhalen? Want aan zijn aards bestaan is een einde gekomen."
34. "Vrtel me." vroeg de eunuch aan Filippus, "over wie heeft de profeet het hier? Over zichzelt of over een ander?"
35. Filippus begonte spreken. Met het gelezen stuk als uitgangspunt vertelde hij hem het grote nieuws over Jezus.
36. Onderweg kwamen ze langs een watet. "Kijk, hier es water!" zei de eunuch. "Wat is er tegen dat ik gedoopt word?"
37. "Nets," antwoordde Filippus, "als u maar metheel uw hart gelooft." De ander antwoordde: "Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon is van God."
38. Hij liet de wagen stilhouden Ze gingen beiden het water in en Filippus doopte de eunuch.
39. Toen ze ui het water gekomen waren, nam de Geest van die Heer Filippus weg. De eunuch zag hem niet meer en zetie zijn tocht blij voort.
40. Filippus werd later aangetroffen in Azotus; hij trok het land door en verkondigede het evangele in alle steden, tot hij in Caesarea kwam.

 

No comments: